پاسخ به شبهات
چرا فقط به فرزندان فاطمه(س) اهل بیت می گوییم؟

پاسخ:
بر اساس دیدگاه شیعه اهل بیت پیامبر(ص) افراد خاصی می باشند. بر اساس منابع دینی رسول خدا(ص) تعبیر اهلبیت را - به خصوص در تبیین آیه تطهیر - در یک اصطلاح خاص بکار گرفته و این مفهوم را فقط برای حضرت علی، فاطمه، حسن، حسین و نه فرزند از نسل حسین که آخرینشان مهدی(عج) است، قرار داده اند. بنابراین اهل بیت نبی اصطلاح خاص نبوی گردید که فقط شامل افراد خاصی گشته و سایر اشخاص را در بر نمی گیرد. دلیل بر کاربرد این اصطلاح خاص نبوی، حدیث کساء است. ام سلمه روایت کرده که رسول خدا(ص) به فاطمه(س) گفت: ” همسر و دو پسرت را بیاور “. فاطمه آنان را حاضر کرد. رسول خدا یک عبای فدکی روی آنها انداخت، دستش را بر آن جماعت نهاد و گفت: “‌خداوندا این گروه، آل محمدند پس درود و رحمت خود را بر محمد و آل محمد فرست که تو حمید و مجیدی “‌. ام سلمه گفت: عبا را بلند کردم تا من هم به آنان بپیوندم، اما رسول خدا به من اجازه ورود نداد و گفت ” تو به خیر هستی ولی جزء آل نیستی". (1) بر این اساس منظور از اهل بیت در آیه ی تطهیر (2) پیامبر، علی، فاطمه، حسن و حسین (ع) می باشند. ولی در تفسیر این اهل بیت(ع) در روایات نام بقیه ی امامان یعنی از امام علی بن الحسین(امام سجاد) تا امام زمان (عج) نیز آمده و این تعبیر بر آنان نیزاطلاق شده است. در روایات زیادی از پیامبر اکرم (ص) آمده است، منظور از اهل بیت در این آیه، دوازده امام معصوم (ع) می باشند. (3) اما این که چرا غیر از ائمه (ع) سایر ذریه پیامبر جزء اهلبیت نیستند؟ باتوجه به روایاتی که درباره معرفی اهلبیت ذکر شده است می توان فهمید که ملقب شدن به عبارت اهلبیت موهبتی الهی است و خود خداوند افراد آن را مشخص می کند و چون دلیلی بر اثبات اینکه غیر از فاطمه(س) دیگر دختران پیامبر نیز درزمره اهلبیت باشند در دست نیست از این رو نمی توان آنها را جزء اهلبیت به مفهوم خاص کلامی تلقی نمود.

پی نوشت ها:
1. احمد حنبل، مسند، بیروت، دار الفکر، بی تا، ج 6، ص323.
2. احزاب، (33) آیه 33.
3. مجلسی، بحارالأنوار، نشر دار الحیا التراث العربی بیروت، 1403 ق، ج 36، ص 336، ح199

موضوعات: ادبی  لینک ثابت



[سه شنبه 1396-08-16] [ 07:21:00 ق.ظ ]